NL FR

HRPRO.be is the association of HR Professionals in Belgium.

We give a voice to the HR Profession in Belgium.


Notice: Undefined property: stdClass::$foto in /data/sites/web/hrprobe/www/sdk/core/stdcontent.core.php on line 282

Digitale Transformatie: hoe doe je dat?


Keynote Philippe Van Impe


Tien dagen opleiding per jaar en het is klaar. Nee, zo eenvoudig is het niet meer. De digitale transformatie gaat steeds sneller en de waaier aan skills die iemand nodig heeft om bij te blijven wordt steeds breder. Bovendien verschuift het initiatief om actie te ondernemen van werkgever naar werknemer. Hoe doe je dat als HR?

De digitale transformatie verandert alles en gaat onverminderd door. De vernieuwingen volgen elkaar exponentieel op. “Meer dan een derde van de gewenste vaardigheden in de nabije toekomst, zijn vandaag waarschijnlijk nog niet aanwezig in je organisatie”, waarschuwt Philippe Van Impe, oprichter en CEO van DigitYser. Tegen 2030 moeten 310.000 werknemers en werkzoekenden omgeschoold worden om hen van een duurzame job te kunnen verzekeren; 4,5 miljoen moeten hun digitale vaardigheden aanscherpen. Een half miljoen jobs krijgen we tegen dan niet ingevuld (studie Agoria).

Van Impe ziet de digitale transformatie in vier grote domeinen in de organisatie opduiken, met telkens hun invloed op elkaar. Uiteraard zijn er de veranderingen in de producten en diensten, net zoals een optimaliseren van de processen. Maar daarnaast verandert ook de relatie met de klanten door een groeiend engagement én is er meer aandacht voor de empowering van medewerkers. Als organisatie moet je ervoor zorgen dat je medewerkers de juiste skills hebben op het juiste moment. En dat betekent dus bij- en omscholen.


Werknemers moeten verantwoordelijkheid nemen


Vroeger was bijblijven vrij eenvoudig: het aantal opleidingsdagen dat een werknemer jaarlijks mocht invullen, lag vaak vast. “Midden jaren negentig kreeg ik van mijn toenmalige werkgever 12 opleidingsdagen per jaar, gegarandeerd. Het feit dat hij oplegde hoeveel trainingsdagen je had, dat is nu een achterhaald idee.”


De verantwoordelijkheid om je job te behouden - en dus je voortdurend bij- en om te scholen – ligt voortaan meer in handen van de werknemers. Het is hun verantwoordelijkheid om bij te blijven, niet alleen die van de werkgever. Die zal immers niet meer zoals vroeger een vast aantal trainingsdagen opleggen, te kiezen uit een catalogus, die je dan netjes volgt waarmee de kous af is: je bent weer bij. De werknemer moet zelf initiatief tonen.


Pallet aan vaardigheden wordt steeds breder


Bijkomende moeilijkheid is dat de vaardigheden nu veel breder moeten zijn dan vroeger. Een medewerker moet weten hoe de business werkt, kunnen omgaan met klanten, een ambassadeur zijn van je organisatie, op technologisch vlak mee zijn, kunnen samenwerken, agile werken, … 81% van de bedrijven zoekt bij nieuwe medewerkers naar een bredere mix aan vaardigheden. 73% van de CEO’s ziet een tekort aan vaardigheden als een bedreiging voor de business (studie PwC). Bedrijven moeten digitaal talent aantrekken en behouden maar evenze

er een cultuur creëren waarin medewerkers, freelancers en robots effectief kunnen samenwerken (World Economic Forum).
‘Hoe doe je dat?’ Het is dé grote vraag. Dejob van HR wordt erg complex. Je moet focussen op zowel medewerkers aanwerven, talent ontwikkelen en behouden. “Wat je zeker niet mag doen,” raadt Philippe Van Impe aan, “is mensen dwingen om te werken in een job die ze niet willen. Dan stevenen ze regelrecht op een burn-out af.”


Met DigitYser wil CEO Philippe Van Impe de ruimte geven waar mensen bij elkaar komen en van elkaar leren. “Het is geen formeel opleidingscenter. Het is een innovation hub waar communities gevormd worden waarin mensen hun kennis met elkaar delen, hun digitale vaardigheden aanscherpen en ondernemerschap tonen. Basisregels zijn: het is een vzw, met vrije toegang, de sleutel is kennis delen, bottom-up en het is gebouwd voor actieve communities die een clubhuis nodig hebben.


Tekst: Katleen Weytjens – www.wiskeys.be

 

Katleen Weytjens